środa, 18 lutego 2015

Tort orzechowy

2 dni temu minął rok od pierwszego wpisu na psgotujemy.blogspot.com. Serdecznie więc dziękuję wszystkim, którzy przeglądają, czytają i wypróbowują przepisy, piszą komentarze i w inny sposób przyczyniają się do zachęcania mnie do dalszego publikowania wpisów :) Mam nadzieję, że w jakiś sposób pomagają Wam one w Waszych kuchennych krzątaninach. 
PS. Jeśli widzicie rzeczy, które wymagają poprawy zarówno w funkcjonowaniu bloga, jak i w samych wpisach - dajcie znać (w komentarzach lub na psgotujemy@gmail.com), na pewno przemyślę każdą sugestię :D No, a z racji pierwszej rocznicy mam pyszny tort orzechowy- smacznego!

BISZKOPT ORZECHOWY I (na formę o średnicy 25 cm):
Składniki:
5 jajek
150 g zmielonych orzechów włoskich
5 łyżek cukru kryształu
5 łyżek mąki pszennej
0,5 łyżeczki proszku do pieczenia
Wykonanie:
Oddzielamy białka od żółtek, białka ubijamy na sztywno, następnie dodajemy po jednej łyżce cukier. Miksujemy i dodajemy żółtka i lekko mieszamy. Potem dodajemy orzechy. Mąkę przesiewamy z proszkiem do pieczenia i dodajemy do reszty masy, ostrożnie mieszając. Wylać do formy do pieczenia i piec ok. 30 min w 180 stopniach.
BISZKOPT ORZECHOWY II
Składniki:
3 jajka
3 łyżki posiekanych orzechów włoskich
3 łyżki cukru kryształu
3 łyżki mąki pszennej
1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
Wykonanie:
Takie jak w biszkopcie I
MASA ORZECHOWA:
Składniki:
300 g orzechów włoskich (zmielonych)
400 ml mleka
300 g cukru
400 g masła
1 kieliszek spirytusu
Wykonanie:
W gotującym się mleku rozpuszczamy cukier i gotujemy ok. 5-10 minut aż mleko zgęstnieje. Stopniowo wmieszać zmielone orzechy, po czym gotujemy i mieszamy na małym ogniu jeszcze ok. 5 min. Odstawiamy do całkowitego wystudzenia. Po całkowitym wystudzeniu ucieramy masło i stopniowo do masła dodajemy masę orzechową i spirytus. Masę użyjemy do 2-krotnego przełożenia tortu i do dekoracji wierzchu i boków tortu.
GALARETKA:
1 czerwona galaretka - rozpuszczona w 1 szklance wody (250 ml)
PONCZ:
szklanka mocnej, gorzkiej herbaty + łyżka soku z cytryny
PRZEŁOŻENIE:
Biszkopt orzechowy I kroimy na 2 części. Na paterze układamy 1 blat biszkoptu orzechowego I, nasączamy go ponczem, wykładamy część masy orzechowej, na masę wykładamy tężejącą galaretkę i przykrywamy biszkoptem orzechowym II. Następnie nasączamy biszkopt orzechowy II, wykładamy część masy orzechowej (część masy zostawiamy jeszcze do dekoracji tortu) i na masę orzechową układamy drugi blat biszkopta orzechowego I. Wierzch tortu nasączamy resztą ponczu i dekorujemy (ja użyłam do dekoracji masy orzechowej, orzechów i okruszków ciasta na oblepienie boków).

2 komentarze:

  1. Koooooocham ciasto orzechowe !!! Tego mi brakowało :) Zabieram :P
    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie: http://gotujzkarolka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Tort orzechowy to najlepsze ciasto, które piekła moja ciocia. Kojarzy mi się z jej urodzinami, bo to była jedyna okazja kiedy je piekła. Było przepyszne. Ja również mam swoją specjalność- jest to brownie według przepisu z https://wkuchnizwedlem.wedel.pl/
    Mam nadzieję, że moje dzieci będą je wspominać z melancholią.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia